les 6: Spetters en ondergronden
Naast inkt aanbrengen van een craftsheet of verpakking, is deze inkt ook erg geschikt om spetters mee aan te brengen. Mijn favoriete techniek is om wat inkt op een clearblock aan te brengen ( Deze worden gebruikt bij clearstempels) Hier spuit je vervolgens wat water op, dat je met een penseel mengt met de inkt. Hoe meer water je aanbrengt hoe lichter je kleur wordt. Vervolgens spat je de inkt van je block af op je papier met een penseel. Hierdoor krijg je een hele dynamische verdeling van de spetters.
Een andere manier, om hele fijne spetters te krijgen (meer soort spikkeltjes) is door de aangebrachte inkt en water van je clearblock op te nemen met je penseel. Vervolgens tik je op je penseel boven je kaartje.
Wil je juist hele grote spetters, dan kun je extra veel water toevoegen en de inkt van je clearblock af laten lopen. Hoe hoger je je clearblock houdt, hoe meer je inkt uit elkaar spat.
Ondergronden
Zoals in les #4 genoemd, heb je voor veel van deze technieken papier nodig dat goed tegen water kan. Maar wat als je nu een bestaand kaartje hebt dat je wilt voorzien van wat extra inkt. Hoe pak je dit aan?
Als je weinig water gaat gebruiken met bijvoorbeeld blenden of de packaging techniek (met weinig water) dan is het preppen van je ondergrond niet perse nodig. Wil je meer water met de packaging techniek toevoegen, of met een andere techniek aan de gang, dan is het slim om het papier eerst te voorzien van een laagje Gesso.
Er zijn drie soorten Gesso. Voor gebruik van Distress Ink kun je er echter maar 2 gebruiken. De zwart valt namelijk af doordat de inkten transparant zijn. Je zult op een zwarte ondergrond geen (of nauwelijks) kleur van je inkten terug zijn.
Dan blijft er nog witte gesso en transparant/clear over. De witte is het meest bekend. Het ziet eruit als een witte verf, maar dit is het niet. Zonder heel technisch te worden, het wordt van origine gebruikt om canvas doeken te preppen voor schilderwerk. Wordt dit niet gedaan, dan zal alle verf gaan uitlopen en in het doek trekken. Dit is dus hetzelfde als wat bij papier gebeurd. De inkt zal zich in de vezels van het papier trekken en uitlopen. Prep je dit papier met een dun laagje gesso dan zal je zien dat je inkt (en dus het water) op je ondergrond blijft liggen in plaats van erin te trekken. Het zal dan ook langer duren voordat je distress ink opdroogt.
Maar wat als je nu een papiertje hebt met een mooi ondergrondje, dan komt de clear of transparante gesso aan de beurt. Dit middel brengt net als de witte gesso een laagje aan op je papier waardoor het beter bestand is tegen vocht en mediums. Als deze gesso droog is voelt het een beetje aan als schuurpapier, maar zie je verder niets van. Ook hier geldt, het zal langer duren voordat de inkt droog is. Je kunt in mijn filmpje zien hoe ik al het bovenstaande verwerk en het verschil tussen wel of geen gesso gebruiken. Tevens gebruik ik gesso om een kaartje te redden 🙂