Distress Workshop Online: Les 11: Masking

In les #3 van deze cursus heb ik je al verteld hoe stencils werken. Deze les is eigenlijk eenvulling hierop. Je bedekt je werk af met bepaalde vormen zodat daar juist wel of geen kleuren op komen. Je maskeert je ondergrond. In deze les ga ik je leren hoe je een eigen mask (of stencil, ligt er maar net aan hoe je het noemt) kunt maken.

Van Start

Als eerste is het belangrijk om je patroon te bepalen en wat voor effect je wilt gaan bereiken met je stencil/masker. Aan de hand van die informatie kun je aan de slag. In mijn geval wilde ik een patroon nabootsen wat paste bij het papier wat ik uitgezocht hebt voor een pocket page pagina. Dit waren allerlei gekleurde rondjes. Nu scheelt het dat ik een cirkel pons heb die precies de juiste afmeting had. Deze ga ik dan ook gebruiken om mijn masker te maken.

Wat heb je nodig
  • Dun papier of post-its
  • washi tape of afplaktape
  • Ponsen, stansen, schaar of mesje+snijmat
  • distress inkten en blending foam
  • tijdelijke lijm

sneak-workshop-distressVoor een masker is het ideaal om dun papier te gebruiken. Nog idealer is het als deze al voorzien is van een klein plaklaagje. Er bestaat speciaal masking papier wat erg veel gebruikt wordt om precieze maskers te maken voor stempelafdrukken. Dit is natuurlijk ook goed te gebruiken voor het maskeren van bepaalde vormen.  Je kunt een patroon maken door een vorm uit te stansen, ponsen, knippen of snijden. Ik heb voor het gemak een pons gebruikt. Omdat een pons niet overal op het papier kan komen, heb ik gebruik gemaakt van kleine velletjes post-its. Deze heb ik aan elkaar geplakt met washi tape. Op deze manier heb ik een groter stencil.

Positief en Negatief

Het voordeel van je eigen stencils/maskers maken is dat je eigenlijk 2 soorten maskers maakt. Een negatief en een positief masker. Het positief is het papier waar je de vormen uitgehaald hebt en het negatief zijn de daadwerkelijke vormen. Als je het positieve masker gebruikt, krijg je enkel kleur op de open plekken. Bij het negatieve masker kleur je de hele achtergrond en blijven de plekken die je voorzien hebt van het masker wit (of de kleur van de originele ondergrond).

Door dun papier te gebruiken krijg je een scherpe afdruk. Hoe dikker je papier of materiaal is, hoe waziger of minder gedetailleerd je afdruk wordt.

Tip: Doordat post-its erg dun zijn, ponst het vaak wat lastiger. Dit gaat beter als je meerdere velletjes tegelijk ponst.

Stencils maskeren

IMG_4609Het klinkt een beetje dubbel. Een stencil maskeren, maar toch is dat een hele leuke techniek waardoor je veel meer uit je stencils kunt halen. Zo heb ik bij dit kaartje de geschilderde streepjes voorzien van een streepjes stencil. Omdat op het originele stencil de streepjes te dicht op elkaar zaten heb ik deze afgedekt met washi tape. Ook de harde randen van je stencils kun je gemakkelijk afdekken met behulp van wat washi of afplak tape.

Blenden

Doordat je al wat bekender bent met hele blending gebeuren, kun je nu ook met deze techniek gaan spelen. Zeker in combinatie met negatieve maskers. Doordat je met een negatief veel van de ondergrond ziet, zie je ook veel van de manier waarop je geblendt hebt. Zo heb ik in het onderstaande filmpje wat meer met cirkels geblendt, waardoor je een beetje het Bokeh effect krijgt.

 

Tot ziens in les #12